måndag 23 april 2018

Människan som ett träd

Människans livsresa kan ses som en vägsträcka som tunnar ut i fjärran. Likt en trädgren blir vägen allt smalare, vägvalen, alternativen blir färre ju närmare kronan grenen sträcker sig. Tillslut finns det bara ett val för att nå utsikten högst upp.

Basen är bred och alla vägar är möjliga från början, hos ett träd. Alla grenar når inte toppen, utsikten. Många grenar slutar längre ned. Vart ämnar du ta dig?

Överleva, få barn, få makt, ge kärlek, uttrycka dig, nå insikter, nå toppen. Vad är viktigast för dig?

För Lisa var det att överleva.
Erika ville yrkesarbeta men födde barn istället.
Mia kunde fullfölja yrkesval, självuttryck, resor i världen, kraft, energi.
Malena kämpade med sviterna av det som varit av förtryck, inte kunna föra talan, förvirring.
Deras liv speglar det som idag uttrycks med #metoo.
Lisa, Erika, Mia, Malena är mina huvudkaraktärer då jag skriver.

Tanken är om jag lyckas, orkar, klarar av hela jobbiga skrivprocessen att uttrycka klarheten i novellform. Det lär dröja ...

Innan dess går det att köpa "Så som i himlen så på jorden och "Grymhet är ett litet snällt ord" via Adlibris eller Bokus.

Innan jag reste i världen deltog jag i en konstutställning där jag målade träd, människan som träd.
Som tonåring sysslade jag med botanical art och porträttmålning. Tänker sluta dessa cirklar och ta mig tillbaka till mina rötter.





















foto: Marie Torebring Magnolia 23/4 - 18  mobilkamera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar