tisdag 10 april 2018

Glädje

Kanske glädjen är ett grundläggande tillstånd eftersom förmågan att känna tacksamhet finns på den grundläggande nivån. Jag har genom livet känt mig glad och lycklig inombords, trots det massiva lidande som omgivningen försökt och lyckats försätta mig i. Jag har tänkt på det som fantasi, lek. I min inre värld har min nyfikenhet, min lust att lära allt möjligt, undersöka, roa mig haft omättligt begär. Utmaningarna har sporrat min nyfikenhet ytterligare. Min naivitet har varit ett skydd mot negativiteten. Jag har inte förstått bakomliggande syften.

Nu då jag ser klarare skulle jag kunna öka mitt lidande. Människor är många gånger inte på den höga nivå jag tillskrivit dem. Med klarsyn går det att ha förståelse för andra människors lidande. Alla har förmågan att bli något alldeles unikt stort. Det är slöseri med sin tid att sopa medmänniskor under mattan. Den som gör så missar sitt eget mål och gynnar motståndaren, denne som den vill sänka.

I avvaktan på människors framsteg gör jag det som roar mig mest; målar, skapar, tänker, skriver, är fysiskt aktiv.

Glädjen kan inte förmörkas av andra. Hur mycket de än vill det i sin okunskap. Glädjen, om den bor inom dig och du behåller den intakt, sipprar ut med sin spontana sprallighet och förgyller tillvaron för dig. Bara du själv kan angripa den med negativa tankar, men i ett tillstånd av klarhet är du vis nog att inte förstöra dig själv. I boken "Som i en dröm av ljus" närmar sig huvudkaraktären klarsyn.

Medvetenhet är som solen. När den lyser på tillstånd så förändras de. Mörker som skingras kan vara rädsla, oro, ensamhet, instängdhet, trötthet, smärtor, tycka synd om sig själv. När solen skiner kommer människor ut ur sina hålor och talar med varandra, förenas i glädje, lycka, njutning, av positiva tankar.

Vad uppstår glädjen ur? Ljuset?
Ljuset som fanns inom dig hela tiden.
Som en öppen eller stängd plånbok.
Bara plocka fram den ...
Servera det bästa du har






























Foto: Marie Torebring
Kungsbackaskogen då isen tinar i vårsolen 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar