måndag 5 mars 2018

Möten

Mitt blogginlägg var tänkt att handla om att avsluta relationer och det blir ju helt malplacerat efter en helg av nya möten, positiv energi, kraft och glädje.

Men, efter att ha avslutat det färdiga, det destruktiva, det nedbrytande finns plats för den där glädjen, den öppna famnen för nya människor som kan berika på ett helt nytt sätt.

Hålla tal, läsa poesi, börjar få upp vanan något att hålla i en mikrofon. Applåderna klingar skönt i mina öron. Med styrka.

Atmosfären kring bokmässorna i Blekinge är upplyftande. Ett välorganiserat kraftcenter.

Att avsluta vänskapsrelationer. Låta dem rinna ut i sanden, klinga av utan att någon har sagt någonting. Hålla kvar dem, men ändå inte ha vänskapstillit. Säga slut, abrupt rakt på sak. Låta respektlösheten fortsätta i ett evighetsobehag. Förnya, återkomma till varandra i en ny gemenskap. Pausa. On. Off. Jag har provat alla varianterna.

Är det lättare att börja nytt? Kanske är det lika svårt. Osäkerheten innan allt klarnar.

Dagens Instagraminlägg från mig @torebring är Blå skuggor. Shadows. Klarheten då dimridåer skingras.

För mig är det självklart att omedelbart älska alla människor. Reaktionen tillbaka är oftast inte så. Det vanliga är avund, falskhet, låtsas vara vän. Jag har utstått många svek, utsatts för lögner, ryktesspridning, förtal, you name it ... do not ever think about it one second any more ... Och jag kan aldrig lära mig att känna igen den sortens beteenden.

En sak lärde jag mig tillslut i slutet av år 2017, att värdesätta mig själv. Att kärleken kommer inifrån mig själv. Jag älskar människor. Nya möten, det är spännande. Men, mest av allt älskar jag att vara med min bästa lekkompis, mig själv. Att få skriva, måla, tänka fritt.




















Oil on canvas, linneduk, foto och konstverk av Marie Torebring

Blå skuggor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar