söndag 25 mars 2018

Läkning

Jag kan vara så klok och så dumt naiv. En människa är sin motsats.

Varning, jag skrev förra veckans blogg nonchalant. Det är inte så lätt att repa upp, strö salt i sår, rena sig. Det tangerar gränslandet liv och död om det handlar om trauma. Jag tänkte mig inte för. Jag glömde hur svårt det var med reningsprocessen och hur plågsam den var. (Sexuella övergrepp, bensmärta, fotsmärta av att inte kunna gå, förlust av en pappa).

Läraren infinner sig då eleven är redo. Vi är varandras lärare och elev. I alla möten. När tiden är inne. Det är inget att forcera. Kan gå snett.

Det finns en bok som handlar om att läka trauma. Jag har inte fått tag i den än, inte läst den, så recension blir inte av då. "Waking the tiger", heter den. Av Peter A. Levine.

Jag kämpar med 1700-talshistoria i läsandet för tillfället. Nutidshistoria. Alla liv blir historia, sa en vän och historielärare. Det gjorde det lättare för mig att ta mig an det enda ämne jag var ointresserad av när jag gick i skolan.

Mitt liv är viktig historia, en pusselbit i någon annans liv.




















foto: Marie Torebring
Blekinge tidig morgon oktober 2017

Kanske handlar nästa veckas blogginlägg om spegling ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar