måndag 19 mars 2018

Att strö salt i sår

Natriumklorid har bakteriedödande effekt. Osmosens mekanismer spränger celler eller får dem att skrumpna. Saltbalans är viktig för att livet ska upprätthållas. Med andra ord finns kopplingen mellan salt och rengöring. I mitt drömspråk har salt den betydelsen.

Huvudkaraktären Malena, i den skönlitterära boken "Så som i himlen så på jorden", sitter och tuggar sperma i ett hav av salt. Usch, fy. Ja, tröttsamt. Hon genomlider psykisk sexuell övergreppsmisshandel för att bli fri från tidigare sexuella övergrepp. Bildens proportioner och inramning var liknande den där Joakim von Anka, Walt Disney, sitter i ett hav av pengar.

Konstigt uttryck, strö salt i sår ... Det är just så ett lidande kan lösas upp. Inte genom att hålla kvar lidandet i minnesceller. Utan en upprepning av lidandet i en annan tid, i en annan miljö, så att hjärnan, medvetandet kan skapa ett annat mer nyanserat förhållningssätt, upplösa det plågsamma.

Vägen för mig var att röra om i grytan igen. Besatt förälskelse som tvångsmetod för att upprepa, repa upp nedsvärtning av själen. Nu var det äckliga inte svart utan vitt. Har fortfarande oöverstigliga problem med att i min mun inta vitt syrligt som yoghurt, filmjölk, gräddfil. Äcklet är extremt bestående. Grunden till detta obehagliga författar jag nu, men försöker servera det så smakligt jag kan så att läsaren kan och vill läsa "Lisas bok".
















oljemålning och foto av Marie Torebring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar