söndag 31 december 2017

Nyårsaftonsringen

Väntan är det som är hoppet. När någon dör är väntan över. Hoppet släcks. Då går det att summera, reflektera över det som var, vad det blev av det hela. Föräldrarnas betydelse.

För att bli personlig, Jag blev förvånad över vilken stor stenbumling min far varit för möjlighetens dörr. Så mycket lossnade efter hans död, sådant som jag inte var medveten om att hans liv blockerade för mig. Nu är det över. Nu är 2017 över. Åren snurrar allt fortare och brytningen kommer inte alltid vid nyårsaftnar. Jag blickar alltid framåt. Lägger nytt fokus på mina mål. Men, vid hög ålder är det nödvändigt med reflektion.

19   31/12   60  står det i ringen. Mina föräldrar förlovade sig på nyårsafton. Ringen behöll han genom två stormiga, galna äktenskap. Min syster sa att han sagt att jag skulle ha den. Till ännu större förvåning passade den på mitt ringfinger. Jag som avskydde ringar, äktenskap fick erfara att det kändes okej.

En bekräftande glädje for genom mig. När jag sen bar den för första gången i mina drömmars hus kändes allt helt rätt. Var sak har sin tid, sin mognad. Vi mognar i skikt och följer vår egen unika linje. Keep going! Följ ljuset som nu närmar sig. Öka takten. Vila. Det som känns rätt för dig.

Gott nytt relationsår!

foto: Marie Torebring

Mitt ringfinger fastnade i en dörr då jag var 6 år. Det syddes fast. Blodet som vällde ut på mark, i handfat, i papper i taxi till sjukhuset. Min syster som grät så förtvivlat och som trodde jag skulle dö. 

Kanske kan jag öppna en annan dörr år 2018

Alla samband är så mycket större än en människa någonsin kan begripa.
 


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar