söndag 16 april 2017

nivå 3, Vägen mot bergets topp

Vägen mot bergets topp

Jag fick lära mig om Maslows behovstrappa då jag gick i gymnasiet. Detta ledde osökt in på Karl Marx och fördelning av resurser för att täcka behov, kapitalet. Kapitalet ledde mig sen vidare mot frågan om makt.

Vem har makt över samhället?
Vem har makt över individen?

När jag väl begrep frågan om makt hade jag samtidigt fått en andlig fördjupad förståelse för vår existens. Jag hade tragglat mig igenom förståelsen av samhällen med full entusiasm genom att arbeta med rikspolitik, gjort en 800 dagar lång resa i världen för att förstå skillnaden mellan fattig och rik, egoism och altruism. När jag återvände till Sverige hade jag fått svar på mina frågor men mitt sökande var ändå inte till ända. Varför mådde jag inte bra fast jag hade utbildat mig till mitt drömyrke, hade jobb, hade man, bodde i villa, hade en sagolikt vacker trädgård, hade barn, hade råd med semestrar?

Hela jag badade i kärlek. Inte heller detta var nog för mig. Jag sökte den sanna kärlekens innersta essens. Så mitt sökande var tvunget att gå vidare. Om kärlek och medkänsla skriver jag 30 april 2017.

Självförverkligande var inte toppen av berget. Jag skippade Maslow.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar