tisdag 5 februari 2019

Bokrecension; "Träsk" av Klas Berggren

Bokrecension, "Träsk" av Klas Berggren, Vulkan, 2015

Klas och jag bytte böcker med varandra på bokmässan i Göteborg 2016, men det har dröjt ända till nu innan jag tagit mig igenom Klas Berggrens självbiografiska verk.

Baksidestexten är välskriven och beskriver med tydlighet vad boken handlar om, en närgången beskrivning av en dysfunktionell familj där fokus ligger på pappans psykiska problematik.

Min upplevelse av läsningen är att det blir för mycket upprepningar, att texten skulle ha kunnat kortats ned. Den närgångna, utbredda dialogen gör texten bitvis jobbig och får läsningen att bli tung av de ständiga oförrätterna.

Jag är också intresserad av make/maka problematiken. Vad har mamman för glapp, brister som gör att hon stannar och tar pappans parti gentemot barnen i alla lägen? Huvudkaraktären Mats tycks aldrig ifrågasätta sin mamma. Mamman är den goda och pappan är den onde. För mig blir det som om karaktären Mats inte kommer vidare, fast han upplever det tillslut som om han ser vem pappan är, förstår varför pappan har utvecklat borderline. Vem var modern? Hon var hela tiden undfallande, vilket i min mening också är gräsligt. För mig framstår hon som en otrygg liten flicka.

Sen växte föräldrarna ihop så som gamla par kan göra, till en osjälvständig massa. Ingen går någonstans utan den andre. Mats får inte träffa mamman utan pappan. Den sjukdomen är utbredd i samhället och kan tydligt studeras då äldre par handlar mat i köpcentra. De håller sig tätt till den gemensamma kundvagnen.

Den bästa meningen, enligt min åsikt är "Mats var som en felindragen skruv som måste dras ut och sedan skruvas in igen försiktigt, den här gången i de rätta gängorna." Och det är riktigt, då hoppet överger individen är denne redo att lämna en destruktiv relation.

Slutmeningen faller bra, med en viss humor och förmåga att släppa taget. "Ja han följer ju mönstret", sa Eva eftertänksamt. "Den insikten är värd många sommarstugor", sa Mats. Eva var systern.

Mönster, det är dem du ska leta efter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar