söndag 22 juli 2018

Bokrecension; "Hjärnstark" av Anders Hansen

Bokrecension; "Hjärnstark" av Anders Hansen, (en Månpocket tryckt av ScandBook 2018).

Detta är en faktabok skriven av överläkaren, psykiatrikern, författaren och ekonomen Anders Hansen. Som den naturvetare han är baseras texten på forskningsresultat.

Boken är som ett upprepat mantra; löpning, cykla, löpning, cykla, spring, spring, spring, gå, promenera. Det är som örongodis för mig som gillar allt utom det sista, vilket jag ändå gör för att ta hand om min fot.

För att kunna springa krävs rörlighet i leder, knäled främst. Det vill jag understryka är yogans härliga bidrag, vilket författaren missar i sitt ensidiga löparsvar på frågan om hjärnans maximala kapacitet. Hjärnan och löpning intresserar mig och utan så mycket text, men lång erfarenhet så vet jag att

  • minnet stärks
  • ungdomlighet bibehålls
  • glädje och lycka upplevs
  • är stressreducerande
  • bidrar till ökat fokus
Författaren sträcker ut texten ytterligare, hjärnan och kroppen föryngras till att bli under den biologiska åldern. Hjärnans krympning avstannar och till och med tillväxer.

Stress bidrar till bukfetma och löpning eller cykling är effektivaste sättet att bli av med detta.

Femtiplusare, se till att komma upp i maxpuls 125 då och då.

Jo, jag vet, träning blir som ett knark, är beroendeframkallande. 

År av stillasittande framför en datorskärm har gjort att jag förlorat den njutningen och vill tillbaka, vill ... Därför är denna bok bra peppning för mig, ett sätt att återerövra en livsstil som gör livet enklare att leva. Och ... för att kunna skriva böckernas böcker framför en datorskärm ... Sex ...serien handlar om människans mentala utveckling. "Hjärnstark". Underrubriken är "Hur motion och träning stärker din hjärna".













foto: Marie Torebring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar