söndag 9 juli 2017

Kundalini

Där rädslan finns, där finns skatten gömd.

Jag har haft ormfobi sen min begynnelse 1962.
Drömde om kundalini och visste inte vad det var.
Så var det trots att jag varit i Indien, Nepal, Kina, Thailand, Malaysia, Singapore.
Men, framförallt Nepal!

Supercoiled - som DNA

Ihopringlad likt huggormen som väste åt mig då jag plockade blåbär i Småland, då jag plockade blommor i Kungälv, då jag rörde mig i skog och mark. Ormarna som jagade mig var jag än gick och som lät kallsvetten knottra min hud och hjärtat att dunka som värsta hårdrocksbandet.

Jag har läst psykologi sen tonåren och visste att det går att träna bort ormfobi. Jag gick naturvetenskapligt sakligt tillväga och var och tittade på ormar i Bangkok, i Zaire, i Uganda, i Australien. But there they told me to be aware of them, poison you know, can kill a horse, don´t walk where they are asleep in the sand. Well, people did not allow me ta walk where I planned my walkabout.

Jag arbetade med en orm i ett terrarium jämte katedern. Ormen blev min kompis som jag hyste empati för då den inte mådde bra och började resa sig ilsket mot glasväggen.

Ändå, trots den där psykologiska träningen ryser det av äckel i mig då jag ser ormar på bild. En stolt ursnygg snok med tydligt gula fläckar korsade min väg i Kungsbackaskogen. Jag kan mitt symbolspråk och förvandlingen var nära och kom ...

Kundalini ligger ihopringlad vid första chakrat. När kundalini träffas, slås på och vaknar, rullar hon upp sig och börjar stiga som en rasande orm och öppnar chakran på sin väg upp till det sjunde chakrat där, enligt indiska texter, Shakti sammansmälter med Shiva. Det sjunde chakrat, kronan, är beläget ovanför huvudet. Den stigande kundalini öppnar upp en andlig medvetenhet steg för steg.

De böcker jag skriver handlar om andlighet bakom förälskelse, kärlek, svek, övergivenhet, fysisk och psykisk misshandel. För att läsa böckerna behöver du inte vara intresserad av andliga frågor eller förstå sådant. Vi föds till livet och där börjar resan för oss alla med soppans ingredienser av vatten och buljong som grund. Känslor som kokar, som måste stillas till ett inre lugn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar