söndag 2 juli 2017

Chakra

Chakra är psykiska centra längs ryggraden. De har medvetandepotential utanför den fysiska kroppen, i eterisk kropp.

Chakra finns beskrivna i gamla indiska texter. Antalet och respektive placering varierar. Jag fokuserar på sju stycken. Sex skönlitterära böcker och en novellsamling kommer att uttrycka dessa nivåer.

Lyrik till varje skönlitterär del är planerad. Att skriva lyrik är mer tidskrävande, innehåller mer fokus än skönlitteratur, än feelgood och annan typ av text då varje bokstav är mättad med ett rikt innehåll såväl förståelsemässigt som ljudmässigt. Så då lovar jag stort. Och håller ännu större ... hm

En uppstigning genom chakra kan ses som en resa genom självet som då renas och förfinar den energi som finns i kundalini (mer om kundalini i kommande blogg). Den psykiska, mentala energin renas stegvis i chakran till andlig energi.

Chakran är transformationscentrum. Typ vattenkraft; lägesenergi i en damm blir i fallet rörelseenergi som vi i en generator kan omvandla till elenergi.

Jag har valt att kalla dessa för nivå 1, 2, 3, 4, 5, 6 i den här bloggen för att kunna koppla dem till de böcker jag skriver.

För närvarande skriver jag på nivå 1 där Lisa kämpar med överlevnad och sin existens. Röd färg består av en lång våglängd, det vill säga har lågt energiinnehåll. Den utgör grundnivån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar