måndag 12 juni 2017

Bokrecension; Vanartigt kvinnfolk - socialhistoria från 1780-talets Karlskrona

Bokrecension; " Vanartigt kvinnfolk - socialhistoria från 1780-talets Karlskrona -", Michael Helgesson, Blekinge museum, 2003

Titeln leder till vissa tankegångar med kopplingar till mina texter, men boken beskriver barn i samhällets trasiga utkanter. Fickstölder, beröva fattigdomen med berusningsmedel, brännvin. Barns godtrogenhet och hur de i en viss miljö formas till förslagenhet. Kan jämföras med hur det svenska samhället av idag hårdnar i konkurrensen om överlevnad, då lögnen, det falska spelet blir en huvudingrediens för att ta sig vidare. Så såg det svenska samhället ut för 250 år sedan. Det har inte alltid funnits guldäpplen av skattepengar på de svenska äppelträden.

Författaren förfäras över små detaljer som han inte riktigt tycks tro på. Och jag har kanske slutat att förundras över alla sammanträffanden. I Lisas bok avslöjas en del om höga herrars förehavanden. Med andra ord är boken, Vanartigt kvinnfolk för mig en bekräftelse på det som finns i mitt huvud som från ingenstans ...

Mycket fokus läggs på de många krogarna, brännvinet, superiet och dess konsekvenser. Kvinnor driver krogar. Vanartigt tycker jag inte är rätt ord för att beskriva den tidens samhälle. Jag saknar det kvinnliga perspektivet på att vara kvinna på 1700-talet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar