söndag 5 november 2017

Sexualitetsprincipen

Hörnpelarna i Sexualitetsprincipens serie är psykopati, sex, kärlek och andlighet.
Det promiskuösa beteendet hos psykopater ger en naturlig koppling till sex som ingrediens i historien då individer med sådan etikett utgör kärnan i berättelsen.

Avsaknad av empati innebär svårigheter med kärlek och andlighet. Vad är motsatsen till kärlek? Vad innebär andlighet? Detta är frågeställningar jag varit intresserad av sedan jag var barn och nu är redo att formulera i en serie böcker.

Barn kan inte överleva utan kärlek. Dess motsats kan tyckas vara ondska och psykopati kan tyckas ond, men behöver inte vara det så länge det som sker gynnar psykopatens agenda. På kort sikt behöver det som sker runt en psykopat inte vara ondska. På lång sikt får närheten till psykopater ett förödande resultat. Vreden kan vara momentan hos mindre begåvade individer, men de karaktärer som finns i Sexualitetsprincipens serie har en enorm envis uthållighet som varar längre än momentan ilska.

I Sverige på 1700-talet var kristendomen dominerande och det fanns krav på att kunna sin katekes. Var detta andlighet? Religionen kan ses som en grund i att lära sig ett politiskt förhållningssätt, men genom de vedermödor individerna utstår läggs en annan grund till ökad andlighet om individen medvetandegörs. För att bli medveten krävs rätt mycket lidande. Det vill säga erfarenhet. När du har erfarenhet av fattigdom, rikedom, föräldrar, föräldralöshet, mat, svält, födande, barnlöshet, förtryck, självförverkligande kan förståelsens broar byggas mot ökad empati. Då har individen kommit rätt långt.

I de böcker jag skriver befinner sig människorna under den här empatiska nivån och är inte i närheten av att förstå dess betydelse. Det är först i boken "Som i en dröm av ljus" det öppnas en dörr mot något annat, något större, omfångsrikare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar