söndag 8 juli 2018

Bokrecension; "Totalstopp"

Totalstopp är en novellsamling av 15 författare utgiven på Safaro förlag år 2017.

Första och sista novellen är skriven av Torsten Larsson. Hans bokidé om en trafikolycka som orsakar ett stopp på en motorväg i södra Sverige är genial.

Var och en av trafikanterna befinner sig i sin egen bubbla och det är dessa vi får tränga in i genom att läsa berättelserna. Karaktärerna är vanliga människor med en slagsida åt födande, abort, graviditet. För mig känns inte dessa texter språkligt färdigredigerade. Förmodligen var de det.

Boken har legat ett år oläst hos mig. Jag kunde inte förmå mig själv till att öppna den då Torsten så tragiskt gick bort i en hjärtinfarkt då han var på semester med sin familj. Som om titeln talade ...

Författarinnan efter Torsten är Mi Tyler. Hon är också ansvarig för omslagsfotot. Mi skulle skicka boken från Malmö, men det ville sig inte. Boken hade inte alls lust att bli sänd till mig från Malmö utan återreturnerades till Mi. Däremot lyckades hennes kompis Jakob få den sänd till mig från Karlskrona. Och den bok jag arbetar mest med nu utspelar sig i Karlskrona. Lisas bok. Det blev som ett budskap, nu är det verkligen slut, totalstopp med det som utspelade sig i Karlskrona på 1700-talet. Ja, inte helt och hållet, för jag har inte redigerat klart än ...

Jag hade fortfarande svårigheter med att öppna boken.

Så dog min pappa. I processen med att det är helt och hållet definitivt slut på den omöjligheten var jag helt och hållet redo att släppa det som varit och ta mig an läsningen. Min pappa förekommer i Lisas bok ... Min farfar gjorde sin vapenfria tjänst i Karlskrona. "Verkligheten" är mycket större än det som ryms i en bubbla. Det framkommer också fint i slutnovellen. Det rör sig framför och bakom platsen i bilkön där just din bil stannar. Det händer saker du inte ser som har betydelse för dig.

Berättelserna skulle kunna vara början på längre historier. Deras anslag är mycket intressanta.













Omslagsfoto; Mi Tyler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar